Galerie Birgit Ostermeier
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Roman Lipski
03 April - 09 May 2009
 
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In seiner zweiten Einzelausstellung in der Galerie Birgit Ostermeier zeigt der gebürtige Pole, der seit den Wendejahren in Berlin lebt, neue großformatigen Gemälde: Es sind Aufnahmen seiner alten Heimat, die menschenleere Landschaften, Wälder oder postsozialistische Industriebrachen zeigen. Er stößt uns auf die niedere Materie der Realität und erhebt diese mit der Aura seiner Kunst zum Schönen. Regelmäßig fährt Lipski nach Polen an Orte seiner Kindheit und Jugend, um dort Lichtverhältnisse und Stimmungen einzufangen, doch seine Werke entstehen stets im Berliner Atelier – als ferne Erinnerungsbilder.
Auffallend sind Lipskis Farben, die von erdigen Brauntönen bis zu rosastichigen Sepiafarben reichen, sie vereinen sich mit dunklen Töne, und verweben sich mit der Poesie der Melancholie zu einer undefinierbaren Schönheit. Sie entzücken und rufen gleichzeitig ein Stadium der inneren Einkehr hervor. Einzelne Elemente werden auf die Leinwand gebracht, sie stehen zwar in einer Relation zueinander, aber zeigen doch, wie unmöglich die Beziehung, wie unüberbrückbar der Spalt zwischen ihnen ist. Die Zeit scheint still zu stehen unter dem flirrenden Himmel in Lipskis Bildern. Seine Werke besitzen den Glanz und die zeitliche Gelassenheit der Natur; die reduzierten Farben kreieren eine leise Verdichtung von Emotionen.

Roman Lipski ist, neben der Ausstellung in der Galerie Birgit Ostermeier, auch in der Gruppenausstellung „Wir Berliner. Polnische Künstler in Berlin“ im Ephraim-Palais und dem Märkischen Museum in Berlin bis zum 14. Juni 2009 zu sehen. Ab dem 30. August widmet ihm der Kunstverein Lippe im Schloss Detmold eine Einzelausstellung.

Lipski stellte u.a. in den Gruppenaustellungen „Supernatural“ im Centro Cultural Andratx in Mallorca/Spanien sowie in der Ausstellung „a Poisoned Source – Polish Contemporary Art in a Post-Romantic Landscape“ im National Museum in Szczescin/Latvia National Museum of Art in Riga und im Elgiz-Museum Istanbul aus. 2004 erhielt er den Preis Laureate of the association of fine arts, Poland (ZPAP) in Stettin.

Seine Werke sind in der Sammlung von Erich Marx, der Sammlung des Elgiz Museum Istanbul, der Zacheta Collection des Nationalmuseum Stettin, sowie in der AFM (Art Foundation Mallorca) und den Sammlungen des Boston Museum of Fine Arts und des Colby Museum, Waterville, Maine vertreten.


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Roman Lipski allows the visitor to see, how the traditions of romance influence the political point of view and perspective of national mythology and identity. In his paintings he discusses the critical concept of being Polish. He travels to the places of his childhood; the photographs and memories, which he takes back to Berlin, dissolve into dark landscapes.
In the exhibition „Roman Lipski“, the born Polish man, who has been living in Berlin since the end of East and West Germany, shows his large-sized acrylic-paintings. One sees dark shots of his old home country, which show deserted landscapes, woods and industrial areas. Dark trees and houses dominate, even a shocking pink sky, which brings a trendy color to the painting, does not help. Memories are just subjectively colored. Periodically, Lipski travels to Poland to catch the lighting and the atmosphere, but all his paintings evolve in his Berlin studio – as distanced memory-pictures. Noticeable are Lipski’s colors, which cover the whole spectrum of melancholy, from earthy brown to pinkish sepia-colors. Beautiful pictures, which remind of landscape-paintings of the 19th century – but no one wants to live in these areas.
Roman Lispki’s pictures combine dark and melancholic colors, which work with the poetry of sadness and an undefined beauty. They excite and meanwhile create a state of inner contemplation as well as the thoughts of being alone. These paintings evoke such loneliness, mostly even before noticing the context: Elements are brought to canvas, they relate to each other but also show how impossible this relation and how insurmountable the gap between them is. Time seems to stand still under the odd-colored sky in Lipski’s paintings, a sky that moves between dirty bleak and anatomic poisoned color-nuances. Lipski’s works include the brightness and temporal calmness of landscapes, similar to those of Claude Lorrain and sometimes even the darkness and ambiguity, which can be found in the symbolism of the polish painter Jacek Malczewski. The reduced colors create a silent compression of emotions, one could talk about „careful“ or „reserved“ expressiveness, which feels and discovers the inner path of reflection instead of the screaming-out of emotions.

Not only is Roman Lipski presented in the Galerie Birgit Ostermeier but also in the group exhibition „Wir Berliner. Polnische Künstler in Berlin“ at the Ephraim-Palais and the Märkischen Museum in Berlin until 14. June 2009. Lispski exhibited among other shows, at the group exhibition „Supernatural“ at the Centro Cultural Andratx in Mallorca/Spain as well as at the exhibition „a Poisoned Source – Polish Contemporary Art in a Post-Romantic Landscape“ at the National Museum in Szczescin and the Latvia National Museum of Art in Riga. In 2004 he received the prize Laureate of the association of fine arts, Poland (ZPAP) in Szcecin.

Roman Lipski’s works are, among others, collected by Erich Marx in Berlin, as well as the Elgiz Museum Istanbul and the Zacheta Collection, Muzeum Sztuki Wspolczesnej at the National Museum Szczecin, the AFM (Art Foundation Mallorca) and the Boston Museum of Fine Arts and by the Colby Museum, Waterville, Maine.