Galerie Birgit Ostermeier
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Long Soft Line - curated by Trevor Good
15 November - 13 December 2008
 
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press release
Die ausgestellten Arbeiten haben gemeinsam, dass sie sich aus verschiedensten Gründen zu einer Art „Anomalie“ entwickelt haben. Sie haben als Kunstwerke begonnen, geschaffen von Künstlern, doch durch die unterschiedlichsten Umstände hat sich ihre Stellung und Bedeutung, sowie ihr Wert geändert. Oftmals kommt ihre heutige Bedeutung nur durch die Menschen, die sich ihrer annahmen und ihnen so zu einer neuen Existenz verhalfen.
Zu dem was die ausgestellten, oftmals von der Kunstwelt exkommunizierten Werke, heute geworden sind, wurden sie durch das nachfolgende Verständnis von Seiten des Betrachters oder des Finders.
Haben wir es nun also mit Kunstwerken zu tun oder nicht? Von wem hängt es ab, ob ein Objekt als Kunstwerk beschrieben werden darf? Vom Werk, vom Künstler, vom Betrachter?
Die Entscheidung für die Auswahl der Werke traf ich davon ausgehend, dass die Kunst aus sich selbst besteht und nicht von jemandem abhängig ist. Die gezeigten Werke gelangten in der Regel durch Zufall in die Hände ihrer heutigen Besitzer, nicht durch Kauf. Ihr Wert ist folglich nicht am Kunstmarkt nachvollziehbar, da sie sich aus unterschiedlichen Gründen der Existenz als Handelsware entzogen haben.
Trotzdem oder gerade deshalb werden diese Objekte von uns gepflegt und gehegt, geschätzt und bewundert. Sie bewegen sich außerhalb unseres derzeitigen Kunstverständnisses. Es war für mich eine unbeschreibliche Freude, bei der Suche nach geeigneten Exponaten festzustellen, dass diese Arbeiten in großer Zahl existieren und innig geliebt werden. Die Geschichten und doppelten Bedeutungen, die bei meiner Recherche zutage traten, haben mich in meinem Glauben bestärkt, dass die Kunst den Weg in unser Leben automatisch findet, und manchmal sogar, ohne dass wir es bemerken.
TREVOR GOOD
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ENGLISH VERSION

Contemporary artists very rarely attempt and succeed to create artworks that exist independently of their own existence. Even discussions about ʻanonymousʼ artworks systematically proceed to questions about the artistsʼ intention.
This bound artist/artwork relationship is irrevocably brilliant and successful for bringing insight into our understanding of ourselves. As with most directions of intellectual thought, this development is contemporary and useful, and understood very clearly now by both artist and critic alike. Progress, like that of the sciences, brings great discoveries, but as the understanding grows clearer there must be pause to look at the anomalies in our research to see if there is something new to understand. The anomaly in this case is the discovery of artworks that have found a separation from their author.

The artworks being presented have all in some way become anomalies. Though they started off as works created by artists, they now have new stories and meaning, most often brought to them through the people that discover the objects. The art has been made not by one hand but by circumstance combined with the subsequent understanding by those from the side of the viewer.
The decision to describe it as art is not from one person or reasoning; the art exists from somewhere, not someone. They are owned only by chance, not through purchase, and the value isnʼt set by a market since their current state wasnʼt developed out of desire to be a commodity.
We find ourselves moved with the realization that we appreciate these objects for their being outside of a humanʼs creation, natureʼs absorption and our current understanding of art.
It has been an incredible pleasure to discover these artworks exist in a plentiful amount and are all very well loved things. The stories and meaning divulged within these works have enlightened me to see art finding its way into our lives automatically and sometimes secretly.


Some further thoughts...
Now that weʼre on the topic, what happens if an artwork pulls away from its artist? It is under consideration that even the most revered and essential artworks can loosen the connection of authorship to meaning. Can one fully objectively see an artwork the same way before and after learning its history? What if these artworks change in more dramatic ways?
Now that weʼre on the topic, letʼs pay attention to this thing here and what stuff over there. You just said that was art. What do you mean? What makes you think or feel that is what it is? Ok, so it is. What takes you past it to wonder about it? Or do you? Well, now you do. It was something made by an artist. Then it broke, so now itʼs different. What now? You thought it was art. Now it isnʼt. Whoʼs art is it? It wasnʼt intended to be like that, but it is now. Meaning? Iʼd say meaning lies in more of what weʼre saying than what the artist first intended.
TREVOR GOOD